vineri, noiembrie 22, 2019

Presa de click

"Vezi aici în exclusivitate ce-a făcut Iohannis azi-dimineaţă" (cu răspunsul "s-a spălat pe dinţi") sau "Este uluitor ce-a putut să facă Dăncilă cu doi morcovi şi un dovlecel. N-o să-ţi vină să crezi!" ("ciorbă") reprezintă ceea ce se cheamă presa de click (click-bait).
În fapt, în opinia mea, reprezintă moartea presei. "Ştirile" se fac uşor, nu trebuie să documentezi nimic, nu trebuie să ai nici măcar ziarişti, 2-3 oameni cu puţină imaginaţie sunt suficienţi. Mai adaugi câteva ştiri reale, furate de pe site-urile agenţiilor de presă, vreo două postări de pe Facebook ale unor persoane cunoscute şi gata "ziarul on-line". Distribui totul în câteva zeci de grupuri de Facebook şi asta-i tot.
Din ce în ce mai multe ziare româneşti au aplicat în ultimii ani metoda asta de a face "presă", în care nu mai contează informaţia şi nici măcar scrierea corectă în limba română. Este, probabil, extrem de profitabil pe termen scurt, însă efectele în timp sunt devastatoare. Şi duc la moartea presei, cu urmări catastrofale asupra democraţiei.
Aşa s-au "stins" pe rând, în ultimii ani, multe publicaţii tipărite, iar altele au ajuns la tiraje minuscule, care nu le mai pot susţine financiar. Iar în on-line, oricâtă imaginaţie ai avea, n-ai să poţi menţine pe linia de plutire un ziar care de fapt nu are cititori, ci doar amatori de senzaţii tari, care a doua zi nu revin pe site-ul tău, ci se duc la alţii, cu titluri mai bombastice. Iar populaţia cititoare nu creşte proporţional cu numărul de site-uri de acest gen.
Dincolo de cloaca politică în care s-au afundat ziarele noastre şi de situaţia economică generală nu foarte roz, click-baitul ne va lăsa în curând fără presă adevărată. Şi vorba aia cu "a patra putere în stat" nu e deloc o glumă...

Niciun comentariu: