miercuri, noiembrie 01, 2023

Categoria de români mai privilegiată decât pensionarii speciali

În timp ce se chinuie din răsputeri să dreagă busuiocul deficitului bugetar, împovărând cu noi şi noi taxe diverse domenii de activitate şi categorii sociale, măsuri care se vor răsfrânge în cele din urmă tot asupra omului de rând, o categorie de persoane, extrem de numeroasă, pare să-şi fi păstrat privilegiile. Nu, nu-i vorba despre pensionarii speciali, cu ale căror venituri nesimţite aproape că ne-am obişnuit, aşa cum ne-am obişnuit şi cu promisiunile deşarte ale atâtor guverne de a rezolva problema.

Este vorba despre cei opt milioane de şoferi din România, cam jumătate din populaţia adultă a ţării. Codul rutier stipulează că valoarea punctului de amendă este 10 la sută din salariul minim brut pe economie. Ultima actualizare a fost pusă în practică în 2017, atunci când salariul minim brut era 1.450 de lei şi, în consecinţă, valoarea punctului de amendă a fost stabilită la 145 de lei. De atunci, în cei aproape şapte ani care au trecut, salariul minim s-a majorat de şapte ori (1.900 de lei în 2018, 2.080 de lei în 2019, 2.230 de lei în 2020, 2.300 de lei în 2021, 2.550 de lei în 2022, 3.000 de lei în 2023) şi a ajuns astăzi la 3.300 de lei, existând toate şansele să crească din nou la începutul anului viitor. An după an, însă, valoarea punctului de amendă a fost "îngheţată" prin diverse acte normative emise în prag de an nou şi a rămas tot 145 de lei. O încercare timidă recentă a Ministerului de Interne de a creşte valoarea punctului de amendă cu 20 de lei (de fapt, o scădere la 5 la sută din salariul minim brut) s-a rătăcit prin cine ştie ce sertare guvernamentale.

Ultima măsură legislativă în domeniu datează din 9 decembrie 2022 şi menţine punctul de amendă la 145 de lei pentru tot anul 2023. Dacă va exista o nouă decizie similară în decembrie anul acesta rămâne de văzut, dar cel mai probabil ea va fi cuprinsă în vreo ordonanţă de urgenţă ce va fi adoptată pe şest cu puţin timp înainte de Revelion, pentru că, să nu uităm, urmează un an cu patru rânduri de alegeri, iar enervarea atâtor milioane de şoferi ar reduce serios din voturile unei coaliţii guvernamentale care doreşte să-şi prelungească perioada de "domnie" cu încă patru ani.

Dincolo de factorul strict electoral, ceea ce-i face pe guvernanţi să-i mângâie pe cap pe şoferii care încalcă legea rămâne un mister. Şi aici nu este deloc vorba numai de bani, ci mai ales de faptul că menţinerea amenzilor la un nivel scăzut îi încurajează pe cei aflaţi la volan să comită din ce în ce mai multe nereguli. Iar o bună parte dintre aceste ilegalităţi se "traduc" în pierderi de vieţi omeneşti în accidente rutiere, capitol la care România este de multă vreme pe primul loc în Uniunea Europeană. Şi în loc să încerce să stopeze fenomenul, guvernul îl încurajează. Curat murdar, coane Marcelică!