"Vezi aici în exclusivitate ce-a făcut Iohannis azi-dimineaţă" (cu
răspunsul "s-a spălat pe dinţi") sau "Este uluitor ce-a putut să facă
Dăncilă cu doi morcovi şi un dovlecel. N-o să-ţi vină să crezi!"
("ciorbă") reprezintă ceea ce se cheamă presa de click (click-bait).
În fapt, în opinia mea, reprezintă moartea presei. "Ştirile" se fac
uşor, nu trebuie să documentezi nimic, nu trebuie să ai nici măcar
ziarişti, 2-3 oameni cu puţină imaginaţie sunt suficienţi. Mai adaugi
câteva ştiri reale, furate de pe
site-urile agenţiilor de presă, vreo două postări de pe Facebook ale
unor persoane cunoscute şi gata "ziarul on-line". Distribui totul în
câteva zeci de grupuri de Facebook şi asta-i tot.
Din ce în ce mai
multe ziare româneşti au aplicat în ultimii ani metoda asta de a face
"presă", în care nu mai contează informaţia şi nici măcar scrierea
corectă în limba română. Este, probabil, extrem de profitabil pe termen
scurt, însă efectele în timp sunt devastatoare. Şi duc la moartea
presei, cu urmări catastrofale asupra democraţiei.
Aşa s-au "stins"
pe rând, în ultimii ani, multe publicaţii tipărite, iar altele au ajuns
la tiraje minuscule, care nu le mai pot susţine financiar. Iar în
on-line, oricâtă imaginaţie ai avea, n-ai să poţi menţine pe linia de
plutire un ziar care de fapt nu are cititori, ci doar amatori de
senzaţii tari, care a doua zi nu revin pe site-ul tău, ci se duc la
alţii, cu titluri mai bombastice. Iar populaţia cititoare nu creşte
proporţional cu numărul de site-uri de acest gen.
Dincolo de cloaca
politică în care s-au afundat ziarele noastre şi de situaţia economică
generală nu foarte roz, click-baitul ne va lăsa în curând fără presă
adevărată. Şi vorba aia cu "a patra putere în stat" nu e deloc o
glumă...
vineri, noiembrie 22, 2019
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu